Sales and growth

Supplier analysis

Målet med leverandøranalysen er at få et billede af, hvor magten i forholdet mlllem dig og dine leverandører ligger; Hvem kan lettest undvære hvem? Er der nogen der kan undværes eller er der nogen I skal samarbejde mere med?

Sales and growth

Lars Bo Hansen anbefaler i sin bog, Strategi der virker (2013), at du analyserer dine leverandører ud fra to parametrer:

  1. Leverandørattraktivitet. Dvs. leverandørens størrelse, deres andel på markedet, profitabilitet  og evne til at udvikle sig.
  2. Leverandørerns præstationer. Holder de hvad de lover, er jeres omsætning/samhandel stigende, hvordan er samarbejdet og udviser leverandøren særlig loyalitet overfor jer?

Udvælg 4-5 af nedenstående spørgsmål til at vurdere dine leverandørers attraktivitet:

  • Er leverandørern blandt de største på markedet? – Forstået mere i retning af om de er drivende, sætter agendaen, er tydelige i markedet, og ikke så meget målt på markedsandele.
  • Er leverandørens andel af markedet stigende?
  • Har kunder og kanalpartnere en præference i forhold til leverandøren?
  • Er leverandøren international?
  • Er leverandøren profitabel?
  • Evner leverandøren at udvikle sig? Bringer de nye ting  – produkter, koncepter, løsninger – til markedet?
  • Er leverandørens strategi understøttende for jeres egne interesser? – Er de på vej ind på markedet?

Leverandørens præstationer kan vurderes udfra følgende spørgsmål, der drejer sig om deres eksekvering af løfter:

  • Evner leverandøren at holde, hvad de lover, i forhold til serviceparametrerne? Det kan være leveringsgrad, produktkvalitet, nye produkter, avanceudvikling, markedsføring eller andet.
  • Er omsætningen/samhandlen med leverandøren stigende?
  • Er profitten fra leverandørens produkter over den gennemsnitlige profit fra alle leverandører set som helhed?
  • Er leverandøren indstillet på nært samarbejde og partnerskab?
  • Har leverandøren en præference for jer?
  • Har leverandøren dedikerede account managers, og er I blandt deres vigtigste kunder?
  • Har leverandøren vist en særlig loyalitet overfor jer som virksomhed?

Resultaterne kan du sætte ind i følgende matrice.

Source: Lars Bo Hansen, Strategy that works (2013)

Den giver dig fire overordnede typer af leverandører som Lars Bo Hansen definerer sådan:

  1. Farvel og tak. Har hverken betydning for markedet eller din virksomhed. De kan ofte saneres ud.
  2. Talenter. Er gode i forhold til markedet, men fylder mindre hos jer. Undersøg, om der er leverandører, I skal arbejde tættere med.
  3. Superstjerner. Pas og plej disse leverandører. De gør det godt både markeds- og præstationsmæssigt.
  4. Familien. Ofte leverandører I har haft længe. Undersøg om leverandører kan flyttes, så de bliver mere attraktive.

Related topics

faa-styr-paa-virksomhedens-likviditet_cover
Get control of the company's liquidity in relation to customers, suppliers and STATE
nps-ville-dine-kunder-anbefale-din-virksomhed-til-en-ven_cover
NPS®: Would your customers recommend your company to a friend? 
faarup-sommerland_cover
Whoever is closest to the guest has the ball
6-kendetegn-ved-et-succesfuldt-crm-forloeb_cover
6 characteristics of a successful CRM process

Get a free check

Fill out the form to book a 30-60 minute session. 

We will respond within 24 hours

book a lecture

Contact us today and hear about your options

Thank you very much

We have received your inquiry and will get back to you as soon as possible