Digitalisering

Digitalisering – hvad du skal vide

Alle taler om digitalisering, men hvad betyder det?

Kort sagt er det overgangen fra en analog tilstand til en digital. Lidt ligesom med kameraer: Engang var de alle analoge, men på kort tid blev disse fuldstændig erstattet af digitalkameraer.

Digitaliseringen er for længst her, der og alle vegne. Den er allerede dybt forankret i alle aspekter af vores samfund og vores hverdag. Ikke bare i form af sociale medier, men også vores arbejdspladser og vores interaktion med det offentlige.

I denne artikel giver vi dig inspiration og introducerer dig for metoder til at få det optimale ud af digitaliseringens mange muligheder. Vi vil bringe dig rundt i krogene og forklare nogle af alle de nye, populære buzzwords og teknologier, som dominerer snakken om digitalisering.

Digitalisering

Digitalisering af valuta

Et af de helt varme digitaliseringsbuzzwords er Blockchain. Det er en teknologi, der bl.a. muliggør sikre handler uden mellemmænd, såsom banker. Blockchain forbindes især med den digitale valuta bitcoin, som i øjeblikket er i færd med at destabilisere og ændre vores opfattelse af valuta.

Blockchain fungerer som en digital, fælles kassebog, som hele tiden er ajour med alle transaktioner, som er tilknyttet en database. Samtlige transaktioner og beholdninger er transparente for at undgå svindel og udnyttelse. Så hvis jeg køber et produkt af dig for én bitcoin, for eksempel, registreres handlen hos alle andre, som er tilknyttet databasen og dermed er alle i stand til at verificere handlens gyldighed og ærlighed. Læs mere om Blockchain i vores guide, som du finder her.

 

Når dagligdagsobjekter digitaliseres

Digitalisering af valuta er dog ikke det eneste hverdagselement, som ændres fundamentalt. Internet of Things (IoT) er smarte, integrerede, digitale løsninger i vores dagligdag. F.eks. i smartwatches, smarte køleskabe, som selv kan registrere manglende varer og bestille varer hjem, og termostater. Men også i industrien vinder IoT mere og mere frem, både i produktionen og i virksomhedernes fysiske produkter.

IoT er et aspekt af digitalisering, som i særdeleshed drives af data, og forretningspotentialet (som du får gode tips til i denne artikel, hvor vi har interviewet IoT-ekspert Martin Jørgensen fra Xtel Wireless) ligger først og fremmest i at basere sin løsning på data og prøve at forudse, hvilke data man i fremtiden kan komme til at ”eje”.

 

Data: Digitaliseringens rygrad

Data er i det hele taget for længest blevet en guldmine for mange industrier – og rygraden i al digitalisering. Som vi skriver i denne artikel, så er det ikke længere nok at stole på din intuition; du skal stole på big data. Big data bruges til alt lige fra at forudsige trafikpropper, til at identificere influenzaudbrud blandt nyfødte, allerede inden symptomer indtræffer, til kortlægning af brugeradfærd på sociale medier.

Men jo mere digitalisering, des mere data bliver der delt, og dermed øges risikoen for sikkerhedsbrud. Derfor er Datasikkerhed et enormt aktuelt emne blandt privatpersoner såvel som erhvervslivet. Hvis vi efterlader os informationer, og det gør vi, så vil disse også blive brugt! Men hvad skal vi sikre os mod, hvorfor og hvordan?

Datasikkerhed har bl.a. været en varm kartoffel, når snakken er faldet på Offentlig Digitalisering. I Danmark er vi med helt fremme, hvad offentlig digitalisering angår. Tag bare vores daglige brug af NemId, borger.dk, e-boks mm. Og det er drønsmart! Og helt sikkert fremtiden! Men… det er ikke problemfrit. Læs mere her, hvor vi forklarer, hvorfor offentlig digitalisering ofte fejler.

 

Har du en høj digital IQ?

Digitalisering er højt på dagsordenen både i det offentlige og hos private virksomheder. Derfor er det essentielt, at vi forstår emnet, dets muligheder og udfordringer, uanset hvilken slags organisation, vi befinder os i. Kort sagt, skal vi udvikle vores Digitale IQsom du kan blive guidet igennem her. Ikke bare for at undgå trusler, men også for at undgå at begå fejl.

Den digitale IQ kan vi bl.a. anvende i vores virksomheder til at lave ”virtuelt samarbejde”, altså benytte nye og smarte online platforme til at kommunikere og dele ideer og materialer med vores medarbejdere. Kort sagt; en digitalisering af vores arbejdsgange.

 

Digitalisering af virkeligheden

Disse arbejdsgange bliver måske især spændende, når vi digitaliserer og anvender Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR). VR er en teknologi, der gør det muligt for brugeren at interagere med et computerskabt miljø ved hjælp af særlige ”VR briller”. Vi kan sidde hjemme i sofaen med brillerne på og samtidig befinde os på en strand på Bali. AR supplerer virkeligheden med et ekstra ”lag” af information i form af f.eks. lyd, video, data eller grafik. PokemonGo er et glimrende eksempel på AR, men faktisk er teknologien allerede ved at indtage produktionsvirksomhederne også, som du kan læse her.

For at tage digitaliseringen et skridt videre har man faktisk koblet AR og VR sammen, hvilket har givet os Mixed Reality (MR). Med MR modtager brugeren real-time billeder af rigtige omgivelser på et display, som er monteret på hovedet, imens et ekstra lag af informationer lægges ovenpå. Det smarte ved MR er, at teknologien selv identificerer og præsenterer de informationer, der popper op. Her kan du læse mere om, hvordan MR kommer til at påvirke erhvervslivet.

 

AI og robotter er digitaliseringens spydspids

Bag både VR, AR og MR finder vi en hjørnesten i begrebet ”digitalisering”: Kunstig Intelligens (AI). Det er en teknologisk proces, hvor en computer løser opgaver, som for mennesker kræver intelligens. AI ses i alt lige fra en super skak-computer til registrering af online brugerdata til nye måder at drive HR og organisere virksomheder på.

AI er sammen med Robotteknologi grundlaget for en automatisering af vores arbejdsliv. De fleste brancer og de forskellige afdelinger i virksomhederne vil blive berørt i stort eller lille omfang af denne form for digitalisering, hvilket giver anledning til megen debat om hvorvidt robotteknologien vil fratage mennesket arbejdspladser eller skabe nye og anderledes arbejdspladser.

 

Vores arbejde bliver digitaliseret på kryds og tværs

Men robotter er langt fra den eneste digitalisering af arbejdspladsernes redskaber. Tag f.eks. 3D printeren. Potentialet med sådan en er enormt, og pludselig kan vi printe racerbiler, huse, pizzaer og sågar en hjerteklap! Eller endnu tydeligere: Se på de Sociale Medier. De har i den grad sat deres præg på vores arbejdsliv.

Vi kender alle til det med at få informationer og nyheder gennem Facebook, at interagere via LinkedIn, at blive inspireret på Instagram eller Twitter osv. Det er efterhånden umuligt ikke at være på de sociale medier – især for virksomheder. Det er et af de steder, hvor digitaliseringen måske er mest synlig.

Sociale Medier er alle steder. Også når det kommer til marketing, og det er netop dét begrebet Omnichannel Marketing dækker over. Det betyder, at vi anvender sociale medier, nyhedsbreve, website, webshop osv. til at give brugeren ét samlet indtryk af os. Som med alle andre aspekter af digitalisering anvendes data til at lære kunden at kende, hvorefter Omnichannel Marketing bruges til at give kunden en meningsfuld oplevelse, hvilket du kan læse en case om her.

Både Omnichannel Marketing og sociale medier er en del af virksomhedens behov for en Digital Marketingstrategi. Uden en plan for vores tilstedeværelse og aktive brug af digitale kanaler vil vi ikke nyde den fulde effekt af digitaliseringens utallige muligheder. Alt for mange virksomheder begår de samme fejl, når det kommer til deres (mangel på) digital marketingstrategi, så sørg for at lave et grundigt forarbejde, så du kan få det bedst mulige udgangspunkt for din forretning.

Relaterede emner

forstaa_blockchain_cover
Forstå Blockchain
saadan-bruger-du-virtuelle-vaerktoejer-til-smartere-samarbejde
Sådan bruger du virtuelle værktøjer til smartere samarbejde 

Få et gratis tjek

Udfyld formularen for at booke en 30-60 minutters session. 

Vi vil svarer inden for 24 timer

book et foredrag

Kontakt os i dag og hør om dine muligheder

Tusind Tak

Vi har modtaget din henvendelse og vender tilbage hurtigst muligt